مراحل آهار و تکمیل

مراحل آهار و تکمیل

مراحل آهار و تکمیل بخش دوم

  • تراش (شیرینگ)

مرحله  “تراش” یا “شیرینگ” به مرحله ای گفته می شود که طی آن سطح فرش بافته شده از نظر ارتفاع خا بکاملاً یکنواخت و هم ارتفاع می شود. بنابراین منظور از تراش یا پرداخت فرش ماشینی، عملیاتی است که طی آن تراشیدن سطح فرش و هم تراز کردن ارتفاع خاب در تمام نقاط سطح فرش و هم تراز کردن ارتفاع خاب در تمام نقاط سطح فرش انجام می شود که به منظور حذف پرزهای به جامانده از پشت پاک کنی و در نتیجه تمیز کزدن پشت فرش می باشد.

در مرحله تراش (شیرینگ)، سرطاقه رول های فرش به هم دوخته شده، تمامی فرش ها به صورت پیوسته به ماشین تراش تغذیه می شوند. این ماشین طی یک یا چند مرحله سطح فرش را تراشیده و کاملاً یکنواخت می کند. برش سر نخ های خاب به واسطه حرکت قیچی گونه دو تیغه انجام می شود: تیغه ثابت وتیغه سیلندری دوار. بسته به تراکم فرش و جنس نخ خاب، تعداد، شکل و جنس نخ خاب تعداد، شکل و جنس تیغه های سیلندر متفاوت می باشد. در اثر تراش سطح فرش، مقدار زیادی پرزهای کوتاه الیاف در هوا معلق می شود که به واسطه مکش قوی کانال های تعبیه شده در بالای تیغه و سیلندر از محیط دور می شوند. در انتهای ماشین تراش، مکنده های بسیار قوی تمامی پرزها و گرد و غبار لا به ­لای نخ های خاب بیرون کشیده و نخ های اضافی را جمع آوری می کند.

 

مراحل آهار و تکمیل

مراحل آهار و تکمیل

  • آهار زنی

در فرش ماشینی نخ های خاب عموماً به صورت U شکل در ساختمان بافت فرش ماشینی قرار گیرند و به دلیل کوچک بودن سطح تماس نخ خاب با نخ پود، استحکام ریشه بسیار پایین تر می باشد. بنابراین، از ابتدای ماشینی شدن تولید فرش به روش رویه به رویه، زدن نوعی چسب به پشت فرش بافته شده یا عملیات “آهارزنی” است.

این قسمت شامل یک یا دو تشتک حاوی محلول آهاری است. در داخل هر یک از تشتک ها، غلتکی قرار دارد که در خلاف جهت حرکت فرش، به آارمی می چرخند. رول های فرش به قسمت تغذیه ماشین انتقال می یابند و پس از ورود به ماشین آهار، از روی این غلتک ها عبور می کنند. نحوه عبور فرش ها به گونه ای است که پشت فرش در تماس با غلتک آغشته به آهار بوده، محلول آهاری از تشتک به غلتک و سپس به پشت فرش منتقل می شود. مقدار آهار اضافه توسط یک تیغه از زیر فرش گرفته می شود.

 

مراحل آهار و تکمیل

 

 

آهار که به صورت لایه فیلمی نازک به پشت فرش می چسبد، می تواند علاوه بر استحکام بخشی، فواید دیگری را نیز به همراه داشته باشد. این لایه می تواند نقش ترمز فرش بر روی سطوح صیقلی مانند سرامیک کف را داشته، سرخوردگی مکرر فرش ماشینی بر روی سطوح سرامیکی را کاهش دهد. همچنین وجود آهار می تواند مقاومت پشت فرش در مقابل سایش بر روی کف را افزایش دهد. علاوه بر آن در فرش های تراکم پایین که فرش شل بوده، به راحتی خمیده و چروک می شود می شود، از آهارزنی برای سفت کردن پشت فرش و جلوگیری از تا خوردن و چروک شدن آن استفاده می شود.

  • قسمت خشک کن

پس از آنکه پشت فرش آغشته به فیلمی از آهار شد، باید مرحله خشک کردن آهار انجام شود. برای این منظور، بلافاصله بعد از تشتک های آهار، اتاقک گرم یا خشک کن تعبیه شده است. فرش های آهار خورده وارد خشک کن می شوند. در این اتاقک، رادیاتورهایی در زیر مسیر عبور فرش قرار گرفته استکه به وسیله بخار آب، داغ می شوند. زیر رادیاتور ها تعدادی فن نصب شده است که هوای گرم رادیاتورها را به پشت فرش می دمد. هوای گرم دمیده شده، آهار پشت فرش را به خوبی خشک میکند.

  • قسمت بخار زنی

فرش ها پس از خروج از اتاقک خشک کن، بلافاصله وارد قسمت بخارزنی می شوند. در این قسمت، فرش ها از روی سیلندر بزرگی عبور می کنند.،که به وسیله بخار آب گرم می شود.  وظیفه سیلندر که مانند یک اتوی بخار بزرگ عمل می کند، این است که خشکشدن فیلم آهار را با پرس کردن آن به داخل بافت زمینه فرش همراه کند. این اقدام باعث می شود تا پشت فرش آهار خورده، پستی و بلندی های برزنت را به خود گرفته، طبیعی تر به نظر برسد. علاوه بر آن، بخار زدن به فرش سبب می شود تا چروک های احتمالی فرش برطرف شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *