مراحل آهار و تکمیل

مراحل آهار و تکمیل

مراحل  آهار و تکمیل

شناور در پشت برخی از فرش ها، سست بودن ریشه های نخ خاب و احتمال بیرون آمدن آن ها از فرش، ناهمواری سطح فرش، نا زیبا بودن کناره ها و سرطاقه های برزنتی فرش بافته شده، سست بودن نخ های چله کناره فرش و نخ پود سرطاقه ها و احتمال بیرون آمدن آنها از داخل بافت فرش، پرزآلود بودن و کثیف بودن سطح فرش و وجود عیوب ناشی از مراحل مختلف بافت از جمله مهم ترین نقص هایی است که می توان در فرش خام مشاهده کرد. برای برطرف کردن هر یک از نقص های فوق باید راهکار یا مرحله ای در عملیات تکمیل فرش ماشینی پیش بینی شود.

برای فرش زیر یک مرحله پشت پاک کنی اضافه تر در ابتدا وجود دارد. البته با توجه به اینکه فرش های جدید فاقد نخ های خاب شناور در فرش زیر می باشند، عملیات پشت پاک کنی از مجموعه مراحل تکمیل این فر ش ها حذف شده است.

 

  • پشت پاک کنی

در برخی از سیتم های بافندگی فرش ماشینی مانند ماشین های ماکویی قدیمی یا ماشین های تک راپیری، نخ های خاب مرده در پشت فرش زیر به صورت شناور رها هستند. بنابراین قبل از انجام هر نوع عملیات تکمیلی بر روی چنین فرش هایی، باید ابتدا نخ های اضافی پشت آن ها جدا شود.

دستگاه پشت پاک کنی دارای چند شانه نوسان کننده و چند تیغه برش دهنده می باشد. شانه های نوسان کننده ابتدایی با حرکت نوسانی خود نخ های شناور اضافی بلند را از داخل برزنت فرش بیرون می کشند. سپس این نخ ها توسط تیغه، برش خورده از پشت فرش جدا می شوند. در ادامه، سری دوم شانه های نوسان کننده قرار دارند که وظیفه بیرون کشیدن نخ های شناور کوتاه تر و پرزها از داخل برزنت فرش را به عهده دارند. تیغه های انتهایی نیز نخ های کوتاه و پرزها را برش زده، از پشت فرش جدا می کنند. تراکم دندانه شانه ها در یک ماشین پشت پاک کنی متفاوت است. معمولاً شانه های ابتدایی دارای تراکم دندانه کمتر و شانه های انتهایی ماشین دارای تراکم دندانه بالاتر می باشند. بعد از عملیات پشت پاک کنی، پشت فرش های رو و زیر بسیار مشابه بوده، تشخیص زیر یا رو بودن فرش از پشت آن ها به سختی امکان پذیر است.

  • تمیز کردن

تمامی فرش های بافته شده اعم از رو و زیر، پس از بافته شدن در قسمت بافندگی می بایست از ماشین تمیز کن عبور کنند. فرش های رو مستقیما پس از بافندگی و فرش های زیر پس از پشت پاکنی به این قسمت منتقل می شوند.

دستگاه  تمیز کن از تعدادی زننده، تعدادی برس برای تمیز کردن روی فرش و همچنین تعدادی مکنده قوی تشکیل شده است. در اثرضربه های زننده، نخ های آزاد و پرزهای سطحی از لابه لای نخ های خاب بیرون کشیده شده، روی سطح فرش قرار می گیرند. در ادامه نخ ها و پرزهای آزاد روی سطح فرش توسط برس جمع آوری شده توسط مکنده های قوی به کیسه های جمع آوری ضایعات منتقل می شوند. در اثر این عملیات، سطح فرش کاملاً تمیز و پاکیزه می شود. انجام مرحله تمیز کردن سبب می شود تا عیوب سطحی فرش در مرحله بعد یعنی رفوگری بهتر و واضح تر نمایان شده، کیفیت رفوگری و در نتیجه کیفیت فرش نهایی افزایش یابد.

  • رفوگری

پس از پشت پاک کنی (در صورت نیاز)  و تمیز کردن فرش ها، عملیات کنترل و رفوگری انجام می شود. با توجه به آن که پشت و روی تمامی فرش های بافته شده در اثر عملیات قبلب کاملاً تمیز شده است، هرگونه عیب احتمالی فرش به راحتی قابل مشاهده می باشد. به همین علت، این مرحله مهم ترین  و بهترین مرحله جهت رفع عیوب فرش، قبل از آهار زنی می باشد.

 

2 پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *